Hvordan kombineres personlighed og blog med en webshop så det giver SEO værdi?

Kære Lars

Jeg vil meget gerne deltage i dit SEO forløb, men har lige et par spørgsmål.

Jeg har en shop (OpenCart), hvor jeg sælger undertøj til mænd og kvinder med stomi. Shoppen har jeg haft i rigtig mange år og egentlig bare som en bibeskæftigelse ved siden af min grafiske virke. Nu har jeg vendt alt på hovedet og går ‘all in’ på shoppen og undertøjet, som bliver produceret i Bulgarien.

Jeg har pt en webmand til at opgradere shoppen til en multishop, så at den bliver på dansk, engelsk og tysk (vil sætte hårdt ind på tyskland) og opsat på et bedre system (så jeg kan også differentiere). Min tanke er at brande mig selv og bruge min historie som afsæt for undertøjet endnu mere end jeg har gjort hidtil f.eks. med billede af mig selv på forsiden osv.

Skal jeg samle det hele (varer, min historie, blog) i shoppen eller skal jeg oprette en forside i f.eks wordpress og at man så via den går til shoppen? Hjælper det SEO mæssigt (og kunde mæssigt?) Eller er det nok bare at have shoppen med banner af mig etc. Det skal bare være simpelt for mig.

Jeg vil også bare være sikker på, at du kan/vil hjælpe mig videre til næste ‘level’, vil du det, melder jeg mig på :-)

Mange hilsner
Karin


Hej Karin

Først og fremmest 1000 tak for din tilmelding, jeg er sikker på vi nok skal få dig kørt i stilling. Og super fedt du tager springet ud som fuldtidsselvstændig.

1000 tak for dine spørgsmål, lad os komme til det.

En blog på en webshop er en god idé

Opsætte blog på webshopJeg vild med din idé om at gøre din webshop personlig, og særligt inden for den niche du arbejder under. Det kan personlige billeder og særligt en blog underbygge. Udover det personlige, er bloggen også en god måde at uddanne og rådgive dine kunder på. Du kan behandle alle de spørgsmål de har (spørgsmål som andre sikkert googler) og fortælle dem hvad de skal vælge i forskellige situationer.

Jeg vil give dig nogle gode men forskellige eksempler på hvordan andre har gjort deres webshops personlige via en blog, lige om lidt.

Hvordan blogindlæg skal præsenteres på en webshop og hvor den skal ligge hører jeg også tit. Men der findes desværre ikke et universelt svar. Til gengæld er der nogle andre overvejelser som du skal gøre dig.

Som udgangspunkt skal din “forside” skal være din shop, selvfølgelig med mulighed for at komme videre til kategori- og produktsider, og med mulighed for at komme over til din blog. Det er her du skal tease de besøgende om hvad du har i shoppen.

Du kan i princippet også godt “reklamere” for dine blogindlæg på din forside, sammen med dine produkter. Brugermæssigt er det jo en god måde de kan afkode hvem du er.

SEO mæssigt så er din forside som udgangspunkt den vigtigeste og mest værdifulde side på din hjemmeside. Dvs. de sider du linker til fra din forside, vil så at sige få overført noget af forsidens værdi og vil (meget) firkantet set blive betragtet som næstvigtigeste sider.

Så du skal altså overveje, om du vil give noget særlig SEO værdi til dine blogindlæg. Alternativt kan du lave et enkelt link i en af dine menuer til forsiden på din blog, som så lister de seneste indlæg. Jeg kommer mere ind på det i modul 1 på SEO mentor forløbet.

 

Blog i undermappe

Når du selv siger det skal være simpelt vil jeg anbefale dig at gå efter løsningen hvor du lægger bloggen i en undermappe, f.eks. ditfirma.dk/blog/. Det kræver selvfølgelig at teknikken kan det enten ved at lægge en WordPress inden under /blog/ eller at shopsystemet er udstyret med en artikel/blog funktion.

Det kan være en lille smule sværere at få folk til at linke til dine indlæg, men hvis du søger for du ikke kommercialiserer dem, og i stedet uddanner og oplyser dine besøgende, så skal det nok gå.

Gå ind og se på www.made4men.dk/g/ hvordan de gør. De kombinerer det kommercielle og det uddannende super godt.

 

Blog på et subdomæne

Hvis det kniber rent teknisk at lægge bloggen i en undermappe, så vil jeg anbefale dig at bruge et subdomæne i stedet, eksempelvis på blog.ditfirma.dk. Det kan du lægge på et hvilket som helst webhotel og det er altså nemt at lægge en WordPress på. Forsøg at hold designet i samme linje som din shop så folk ikke bliver forvirret når de går fra det ene sted til det andet.

Se hvordan webshoppen Sovedyret slipper rigtig godt afsted med det her: blog.sovedyret.dk/

 

Blog på selvstændigt domæne

Du kan selvfølgelig også vælge at bruge et selvstændigt domæne til din blog. Det har www.bioburn.dk eksempelvis gjort ved at placeret deres blog på: www.bioethanol-pejs.dk. Jeg kender den ene ejer Mikkel, og jeg ved han er meget ked af at have opdelt det på den måde. Men han set sig nødsaget til det af tekniske årsager.

Men set ude fra så har Mikkel faktisk en rigtig god mulighed for at være 200% objektiv på bloggen. Dvs. han måske nemmere fremhæve plusser og minuser ikke bare ved konkurrerende produkter, men også sine egne. Den gennemsigtighed giver troværdighed.

 

Blog på wordpress.com, blogger.com, Tumblr.com

Aller sidste mulighed, er i min optik slet ikke en mulighed. Du skal ikke benytte blog-systemernes gratis hosting platforme til din blog. Heller ikke selvom du kan bruge dit eget domæne.

Din blog skal være din platform som du selv er herre over.

 

Jeg håber det svarer på dine spørgsmål og jeg glæder mig til at følge din rejse på SEO mentor forløbet :-)

De bedste hilsner

Lars Skjoldby

Stil et spørgsmål

Din mailadresse holdes hemlig. Required fields are marked *