Om Lars Skjoldby

Lars Skjoldby - Specialist i SEOHej. Jeg hedder Lars, men de fleste kender og kalder mig ved mit efternavn: Skjoldby. Jeg har arbejdet professionelt med internettet siden udgangen af 90’erne og har i den periode arbejdet på forskellige niveauer med søgemaskineoptimering.

Det var dog først i 2010 jeg blev rigtig bidt af SEO og besluttede mig for at blive specialist. Læs historien herunder.

Sådan blev jeg bidt af SEO

Jeg har været iværksætter stort set hele mit liv og sprang rigtig ud som selvstændig tilbage i år 2000, hvor jeg startede en virksomhed, der solgte webhoteller og domænenavne. Den gang var søgemaskiner blot elektroniske kloner af telefonbøger og fag-kataloger, så hvis man ville være øverst, skulle man blot have et firmanavn der startede med ‘A’.

Men med tiden blev søgemaskinen Google mere og mere populær og det handlede nu ikke længere om hvad man hed, men mere om indholdet på din hjemmeside kombineret med en række andre parametre. I 2004 blev jeg hyret om underleverandør til et online hjemmeside program (CMS) og lærte nogle af de onpage mekanismer der skulle til, for at komme til at ranke godt i Google. Mange af disse er faktisk stadig gældende den dag i dag.

I 2010 valgte jeg at lave en ny hjemmeside til mit firma. Jeg brugte et halvt år på at lave design, skrive nye tekster og implementere det i et såkaldt søgemaskinevenligt CMS. Jeg troede jeg havde helt styr på hvad jeg lavede.

Da sitet gik live, gik der ikke mere end en uges tid – så styrtdykkede antallet af besøgende! Men flere fortalte, at der godt kunne gå fra dage til uger, før Google ville opfatte mine ændringer. Så jeg forsøgte at slå koldt vand i blodet. Efter en måned var der stadig ingen udsigt til flere besøgende og det grænsede til et katastrofalt udfald.

Jeg begyndte derfor at optage al den viden jeg kunne om søgemaskineoptimering. Jeg købte SEO bøger, tog på SEO kurser, tilmeldte mig diverse medlemssider og læste et utal af blogs. Kvaliteten af den viden var meget svingende, men jeg fandt omsider ud af, hvad der var gået galt (og jeg ser desværre rigtig mange lave samme fejl). Fejlen blev rettet, men det var ikke nok til at komme tilbage på det gamle niveau.

Efter måneders hårdt arbejde begyndte vi igen at ranke på de søgeord, der gav os nye kunder og vi kunne igen begynde at fokusere på produktudvikling.

Men jeg var bidt af processen og af arbejdet. Jeg syntes det var et helt vildt spændende at følge et websites udvikling. Med accept fra et par gode forretningsforbindelser testede jeg det jeg havde lært på deres websites. Det øgede deres omsætning betydeligt. Det var en fantastisk følelse at se mit arbejde have indvirken på virksomhedens bundlinje.

Her besluttede jeg mig for at skifte spor, for kun at arbejde med søgemaskineoptimering for virksomheder. Jeg iværksatte en plan for at få solgt min gamle virksomhed og startede op som konsulent sideløbende, hvilket jeg har arbejdet med lige siden.

Her kan du få mere fra mig

Jeg elsker at dele ud af min viden og

I november 2014 var jeg en af de 20 oplægsholdere til Jyllands største konference om digital markedsføring (Digital Markedsføring 2014).

I den forbindelse blev disse to videoer lavet:


 

Har du lyst til at interviewe mig, så skal du være mere end velkommen til at kontakte mig. Skriv kort og præcist hvad du forestiller dig, kom evt. med en vinkel, så tager vi den der fra.