Hvordan udnytter man meget lange tekster SEO mæssigt?

Hej Lars

Jeg har en side: Antropologisk.dk

Og på den side har vi en specialedatabase. Det er en samling af antropologiske specialer. Det er fantastisk lange tekster, som jo giver godt indhold på vores side (rent praktisk giver det også en del arbejde med at sætte det op, så jeg vil gerne udnytte det optimalt i den interne linkstruktur).

Lige nu gør jeg følgende som standard, når et speciel ligger i ‘ren tekst’ på siden:

– Ved introduktionen til metodeafsnittet linker jeg til vores side om ‘Antropologisk metode’
– Litteraturlisten linkes til vores affiliate shop, hvis bøgerne er taget ind (http://antropologisk.dk/butik/)
– Relevante keywords i teksten bliver linket lidt tilfældigt rundt på siden

Jeg kunne virkelig godt bruge nogle friske øjne på, hvordan jeg udnytter de her laaaange tekster bedst muligt.

Og så måske et enkelt tip eller to til, hvordan jeg kan optimere mod bestemte keyword uden at redigere i den oprindelig tekst!

Eksempelvis måtte denne gerne være fokuseret omkring “Unge mødre” – http://antropologisk.dk/specialedatabase/ligesom-dem-paa-tv/

Og denne omkring “Prostitution”: http://antropologisk.dk/specialedatabase/lea-gaulshoj-thomsen-prostitution/

Jeg glæder mig til inspirerende svar!

/Mark


Hej Mark

Det er lidt sjovt at nogle hjemmeside ejere kæmper med de har for korte seo tekster, og I kæmper med at I har meget :-)

Jeg synes faktisk at I gør det på er super godt allerede og jeg vil gerne fremhæve den en af jeres geni-streger:

Det er jeres indholdsfortegnelse i begyndelsen af artiklen. Her bruger I såkaldte “hop-til” links eller ankre, som linker til afsnit længere nede i teksten. Det virker rigtig godt og Google belønner af og til denne form for intern linkbuilding med ekstra links til disse afsnit ude i søgeresultatet. Og det giver altså mere synlighed der ude i Google.

Online tekster med kapitlerHvis I skulle overveje at gøre noget andet, så kunne I opdele teksten over flere sider, sådan at hvert afsnit/kapitel fik sin egen side. På den måde ville I bedre kunne målrette søgeord til en bestemt side.

Eksempel: I artiklen om prostitution hedder kapitel 4 “Hvad er stigmatisering”. I skrivende stund ranker jeres artikel ikke på denne søgning – hvert fald ikke i toppen af Google. Hvis I istedet opdelte hvert kapitel som en side, så tror jeg I ville have nemmere ved at få siden med kapitel 4 til at ranke på søgningen “Hvad er stigmatisering”. I hvert kapitel burde I så lave indholdsfortegnelsen, så man (og Google) nemt kunne hoppe frem og tilbage.

Men – det er kun et forslag. Du kan evt. teste det af på en enkel artikel, og hvis ikke I opnår en større SEO effekt, så kan du altid samle det til en artikel igen, og 301 redirecte kapitelsiderne til den samlede artikel.

Håber det giver mening.

 

De bedste hilsner
Lars Skjoldby

Stil et spørgsmål

Din mailadresse holdes hemlig. Required fields are marked *