Søgeordskannibalisme – Hvordan undgår jeg, at mine egne sider konkurrerer mod hinanden?

Hej Lars

Jeg vil gerne bede om dit skarpe blik på en udfordring vedr. søgeordskannibalisme.

Jeg har gennem noget tid arbejdet på at få et indlæg (Det her: heidiagerkvist.dk/soeskende-giv-dine-boern-godt-forhold-til-hinanden/) på min hjemmeside til at kravle op i google. Det går forholdsvis fint, selvom tempoet er faldet lidt. Indlægget har “søskende” som keyword.

Jeg arbejder pt på et onlinekursus om søskenderelationer målrettet mod forældre, der gerne vil skabe et god og stærk relation mellem deres børn. Jeg skal i den forbindelse lave en landingpage på min hjemmeside, hvorfra man kan købe kurset, når det inden længe er klar. Den side vil jeg gerne søgeoptimere, og her tænker jeg, at ordet “søskende” ville være oplagt som fokus keyword.

Men….. Nu har jeg jo allerde brugt søskende som fokuskeyword én gang, og har også kastet nogle penge efter at få den førnævnte artikel til at få en god placering.

Hvordan undgår jeg at de to sider, hhv artiklen og salgssiden, kommer til at konkurrere med hinanden?
Skal jeg vælge en af dem som den vigtigste?
Og er mit arbejde for at få artiklen frem i bussen spildt, hvis jeg opretter en side mere med samme keyword?

Kan du fortælle mig, hvordan jeg griber det an – gerne i din sædvanlige konkrete stil :-)?

Mange tak
Heidi Agerkvist
www.heidiagerkvist.dk


SØGEORDSKANNIBALISME

 

Hej Heidi

Hvor er det et super godt spørgsmål og fedt at læse, at du tænker over hvad dine sider helt konkret skal findes på.

Jeg vil starte med at svare på spørgsmålet, selvom jeg egentlig ikke mener du behøver at have et problem med søgeordskannibalisme.

Men inden da vil jeg lige forklare hvad problemet egentlig går ud på.

 

Hvad er søgeordskannibalisme?

Søgeordskannibalisme (eller keyword kannibalisme) betyder at flere sider kæmper og konkurrerer om det samme søgeord. Når det sker, bliver Google simpelthen forvirret over hvilken side på din hjemmeside, der skal skal ranke på det pågældende søgeord. Og så kan du gå glip af gode placeringer på Google.

Søgeordskannibalisme er sjældent noget man gør bevidst. Men omvendt, hvis ikke du er bevidst om risikoen, så kan dit SEO arbejde meget nemt ende med et alt-og-ingenting forsøg.

Så i stedet for at have en side der ligger helt i top på et givent søgeord, så ligger de forskellige sider og ranker omme bagerst i Google. Og det er en dårlig forretning.

 

Hvordan undgår du søgeordskannibalisme?

Vi kan løse søgeordskannibalisme på to måder og hvis du kan kombinere dem, er det klart at foretrække.

Det første du skal gøre, er at navngive dine sidetitler sådan, at sidetitlen på den side du vil have til at ranke på søgeordet, starter på søgeordet.

I dit tilfælde betyder det, at den side du vil have til at ranke på Søskende, skal sidetitlen starte med Søskende. Og det gør du jo fint her (du skal måske arbejde lidt med længden af titlen og din meta-beskrivelse):

SERP - søgeordskannibalisme

På de øvrige sider skal du sørge for at Søskende ikke er det første ord. Des senere i titlen des bedre. Og kan du helt undlade at bruge søgeordet, måske ved at bruge et synonym, så er det at foretrække.

Hvis du er i tvivl om hvilke sider der potentielt set konkurrerer mod hinanden så gå på Google og lav denne søgning:

site:heidiagerkvist.dk intitle:søskende

Den vil vise hvilke sider på din hjemmeside hvor du bruger ordet Søskende i sidetitlen.

 

De næste du skal gøre, er at linke siderne intelligent sammen (det kan være du allerede gør det). Det vil sige, at du skal bruge ankerteksterne, altså den tekst der bliver klikbar i et link, til at vise hvilken side der er relevant for hvilket søgeord.

Så når du linker til siden, du vil have til at ranke på ordet Søskende, så bruger du i overvejende grad ordet Søskende. Grunden til jeg skriver i overvejende grad er, at du helst ikke må overdrive og overoptimere dine ankertekster. Men det er en anden snak, jeg vil gemme til anden dag.

For dit vedkommende laver du de her links i dine andre artikler. Har man en webshop, kan man f.eks. bruge sådan noget som brødkrummer til at undgå keyword kannibalisme mellem produkt kategorier og produkter.

Der er vigtigt at du gør det her på de sider der er potentielle kannibal-sider.

 

Mit råd til dig

Nu har jeg givet dig løsninger på hvordan du undgår keyword kannibalisme. Men du skriver jo, at du faktisk gerne vil have begge artikler frem på ordet Søskende.

Mit råd er, at det skal du ikke.

Jeg plejer at sige, at man kan kategorisere søgeord som informationssøgeord og salgssøgeord.

Informationssøgeord er søgeord, som kunderne benytter, når de søger efter informationer om et givent emne. På det her tidspunkt ved de måske ikke at har et problem og de ved måske heller ikke, at der findes en løsning.

Salgssøgeord bruger kunderne, når de ved de har et problem og når de leder efter en løsning.

Ordet Søskende er et informationssøgeord. Det egner sig altså bedst til en artikel, som den du har skrevet der.

Men det egner sig ikke til din salgsside.

Du skal i stedet forsøge at finde det eller de søgeord, som dine kunder benytter, når de er blevet bevidste om, at de har et problem eller bevidste om at der findes en løsning.

Så kig på din søgeordsanalyse igen – eller arbejd videre med den.

 

God arbejdslyst.

Lars Skjoldby

Stil et spørgsmål

Din mailadresse holdes hemlig. Required fields are marked *