Hvad gør man, hvis man vil findes på bynavn + ydelse, i flere byer?

Hej Lars

Jeg har en kunde der gerne vil findes på Google på en masse kombinationer af diverse byer + forskellige ydelser. Er der så andre veje end den hårde: Altså en SEO-tekst per kombination? Eller har du erfaring med at skrive eksempelvis byer sammen (gerne byer der ligger tæt på hinanden geografisk). Ved det hele handler om, hvor meget konkurrenterne har sat ind på netop de kombinationer. Men har du nogen konkret erfaring med det?

Hilsen

Majbritt


Hej Majbritt

Super godt spørgsmål.

Google gør rigtig meget for at favorisere lokale virksomheder og de (Google) er blevet ret så dygtige til at vurdere, om søgeren leder efter en lokal leverandør.

Søger jeg f.eks. efter tømrer, så viser Google mig dette resultat når jeg sidder i Roskilde:

Søgeord med bynavne

Bemærk at selvom jeg ikke har angivet et bynavn, så viser Google mig leverandører i mit område, med adresser, telefonnumre samt optegnelse på kortet ude til højre. Google kan se hvor jeg sidder og så ved det at jeg med denne søgning nok leder efter en lokal leverandør.

Hvis nu jeg sidder i Roskilde og tilføjer Næstved til min søgning, så viser Google mig leverandører i Næstved:

Søgninger med bynavne og ydelse

Kun et resultat fra De Gule Sider og to organiske resultater fra Næstved-virksomheder er over de lokale optegnelser.

Og hvorfor nævner jeg det? Jo, som du ser så vægter Google som udgangspunkt lokale virksomheder rigtig højt. Altså virksomheder som har adresse i den pågældende by. Så er du ikke lokal virksomhed så er konkurrencen altså hård.

Hvis din kunde, som service virksomhed, vil findes i flere byer, så kan han altså overveje at opbygge en lokal tilstedeværrelse i de pågældende byer. Det vil sige at have en fysisk adresse i byen som han også opererer fra.

Det er selvfølgelige et stort arbejde og det kan også være en dyr fornøjelse.

Der er selvfølgelig også den løsningen, som du selv er lidt inde på, hvor du laver landingssider eller områder på hjemmesiden som er målrettet de enkelte bynavne. Her er det altså en rigtig god idé at gøre dig umage, så siderne får et lokalt præg. Det kan være du indrager lokale samarbejdspartnere, at du fortæller når du er på events eller messe i byen, samt laver casestories og bruger referencer fra den pågældende by. Hvis du vil have yderligere inspiration så skal du se denne Whiteboard Friday video.

Som du kan se er dette også et stort arbejde.

En sidste løsning er at bruge Google AdWords. Her kan du meget præcist målrette søgeord som bynavn + serviceydelse. Det er umiddelbart den løsning som kræver mindst arbejde og færrest ressourcer. Til gengæld skal du så betale pr. klik, men det bør ikke være noget som vælter budgetet. Vælger du denne løsning vil jeg dog stadig anbefale, at du laver en landingsside målrettet til hver by, dels så brugeren “føler sig hjemme” og dels så du holder annoncen relevant. Annoncen relevans er nemlig en vigtig del af Google AdWords algoritmen.

Jeg håber du kan bruge svaret her.

De bedste hilsner
Lars Skjoldby

Stil et spørgsmål

Din mailadresse holdes hemlig. Required fields are marked *